Tuesday, May 3, 2011

3.Mei.2011

3 Mei 2011
hari pertama praktikal
nervous, happy dan takut pun ada
alhamdullilah, semua staf n pegawai di HTJ baik2 semuanya
minggu ini, aku akan sepenuhnya berada di Unit Serologi,Jbtn Patologi,HTJ
kakak yang jadi supervisor pun baik coz dia pun still freshy..

1st day practical:
  1. Sangat2lah xtahu term n test yang digunakan untuk screening penyakit coz kat UKM juz blaja secara touch n go sahaja. So, nasib baik kakak nizal yang baik tu mengajar dengan penuh kesabaran.
  2. Kena soal dengan pengawai sains macam jawab soalan viva tapi ini lebih dasyat dari viva okay. Namun, dapatlah juga jawab soalan yang ditanya even tembak memanjang je..hahaha.Kalo Dr yang lalu tu dengar mesti dia gelak je coz belum graduate dah lupa nama bakteria, penyakit, simptom n whatsoever yang berkenaan..
  3.  Follow kak nizal n tengok setiap test yang dia buat. macam Dr pelatih coz notebook n pen xboleh ditinggalkan. Siap kna hafal setiap term n makna g.Memang jadi ulat buku pasni...
  4. Dapat buat test VDRL,IgM,Leptospira, ASOT,RPR test..awesome.sangat best =p
  5. Kafetaria yang penuh dan hanya makan roti ngan air nescafe je. 
  6. Kaki sangat2 penat coz xduduk langsung masa wat screening. Ini juz pakai flat, kalau pakai heel.oh!!memang mampus kaki ni jawabnya=(
  7. Jumpa ramai Dr pelatih yang hensem2...hahaha.part yang sangat ditunggu tunggu...
 
0verall, untuk hari pertama praktikal sangat memenatkan tapi best sangat. Banyak benda yang kena belajar, baca dan ingat especially nama bakteria n virus, nama test, nama penyakit, simptom dan fungsi test. Hopefully, esok punya soalan xsusah macam hari ini..Even tadi dah study tapi rasanya macam xmasuk coz penat sangat. At least, baca juga daripada xbaca langsung.

p.s: Study dan faham apa yang perlu dipelajari supaya mudah masa praktikal coz practical is totally different semasa belajar dulu.  Aplikasi ilmu yang dipelajari dengan semaksimumnya.

No comments:

Post a Comment